Musta aukko? Palataan tähän kevyen lämmittelyn jälkeen. Kävin hiljattain Helsingissä visiitillä. Viimeisenä iltana illallisseurueessamme keskustelimme siitä, mitä keinoja yrityksellä on löytää liiketoimintansa täysi potentiaali. Jokaisen kauppatieteilijän ja nohevan toimitusjohtajan listalla ensimmäisenä ovat tietysti BCG-matriisi, SWOT-analyysi ja parjattu Sinisen meren strategia. Teollisuudessa pöhöttyneen konsultin vyöltä saattaa löytyä vielä muutama kikka lisää, kuten Balanced Scorecard tai liuta Six Sigma -työkaluja. Kuten tavallista, asiantuntijat haluavat tehdä osaamisestaan mahdollisimman vaikeatajuista, joten he tykkäävät puhua esimerkiksi strategisten liiketoimintaprosessien kyvykkyysohjauksesta. Eikö olisi helpompaa todeta, että yrityksesi on appelsiini, jonka sisällä on musta aukko?
Aloitetaan teoreeman perusteista. Appelsiinin kuori kuvaa yrityksen ylintä johtoa. Se sijaitsee jokaisen appelsiinilohkon yläpuolella. Appelsiinin lohkot edustavat yrityksen eri osastoja; markkinointi, myynti, asiakaspalvelu, tuotanto ja niin edelleen. Jokainen lohko koostuu hedelmälihasta, joka kuvaa sitä lihasvoimaa, jolla yrityksesi pysyy pystyssä – työntekijöitäsi. Sieltä täältä hedelmälihasta löytyy lisäksi siemeniä, jotka edustavat uusia liiketoiminnan kasvu-uria ja kehitysideoita.
Entä se musta aukko sitten?
Mustat aukothan ovat avaruudessa vaeltavia massakeskittymiä, joiden massa on niin suuri, ettei edes valo pysty pakenemaan mustasta aukosta sinne jouduttuaan. Tästä ei tietystikään voi suoraan johtaa, että yrityksesi sisällä on musta aukko, mutta rakennetaan tähän kohtaan pieni aasinsilta – tai virallisesti ilmaistuna apulause. Rajaa mustan aukon ja aika-avaruuden välissä kutsutaan tapahtumahorisontiksi: Kaiken ulkopuolella tapahtuvan voimme havaita, kun taas sisäpuoli on meille täysi mysteeri. Emme siis voi tehdä havaintoja tapahtumahorisontin sisäpuolelta, ja siksi tämä raja auttaa meitä tunnistamaan mustan aukon yrityksesi sisällä. Lyön vetoa, että voit tehdä yrityksesi sisällä luotettavia havaintoja esimerkiksi strategiasi toteutumisesta vain tiettyyn rajaan asti. Yrityksesi sisällä on musta aukko. ▢
Tieto lisää tuskaa. Tietämättömyys tappioita.
Koska emme voi havaita mitään tapahtumahorisontin sisäpuolelta, emme voi myöskään tietää kuinka paljon hyödyntämätöntä hedelmälihaa saatika siemeniä mustan aukon sisäpuolella on. Yhtälailla et voi tietää, kuinka paljon hyödyntämätöntä työpanosta yrityksessäsi majailee tai kuinka monta uutta markkinaa voisit kylvää kasvu-urien siemenillä.
Vielä huolestuttavampaa kuin tieto siitä, että yrityksesi sisällä on musta aukko, on se, että tämä musta aukko kasvaa koko ajan. Samalla tavalla kuin mustat aukot imevät itseensä lisää massaa, yrityksesi imee itseensä informaatiota, osaamista tai vaikkapa asiakkaita. Aina kun palkkaat uuden työntekijän, luot uuden prosessin, hankit uuden asiakkaan tai tuot uuden tuotteen markkinoille, jotain jää vääjäämättä tapahtumahorisontin taakse – yrityksesi musta aukko kasvaa.
Tapahtumahorisontti on matemaattinen rakennelma, onneksi.
Kuvittele, että leijuisit avaruudessa ja olisit juuri ylittämässä tapahtumahorisonttia. Huomaisitko mitään erikoista? Oikein – et huomaisi mitään erikoista. Samalla tavoin kävelet yrityksessäsi tapahtumahorisontin lävitse joka päivä, etkä huomaa mitään. Onneksemme tapahtumahorisontti ei ole kiinteä este, vaan matemaattinen rakennelma. Vaikka luonnon määrittämät funktiot ovat luultavasti vakiot, kykenemme onneksi muuttamaan yrityksesi funktioita.
Me X Headsilla autamme pienentämään mustaa aukkoa yrityksesi sisällä. Uusien kasvu-urien paikantamiseen toimii täsmäaseena tuotteemme 300X. Yrityksesi mustan aukon nujertamiseen suosittelemme puolestaan X Headsin galaktisen kunniaprikaatin jalokiveä, Tapahtumahorisonttituotettamme.