Ideoinnin sietämätön keveys

Minä, me ja ideoinnin vaikeus

Olemme kovin yksinkertaisia olentoja. Aivomme sytyttävät uusia ajatuksia tarkoituksellisesti ja osin tarkoituksettomasti koko ajan. Alitajunta, system 1 & system 2, frontaalilohko ja horoskooppi. Vaikeita sanoja ja termejä, jotka yrittävät avata ajattelumaailmaamme myös itsellemme.

Mutta se miten selität ajattelun, tiedostamisen tai rationaalisuuden itsellesi ei toisaalta poista ideoinnin ydinkysymystä: Miten luot merkityksellisiä ideoita, olet luovempi kuin muut, ja yhdistelet asioita sekunneissa mestariteoksiksi? Tätä kysymme nykyaikana itseltämme ja toisiltamme niin eri keskustelufoorumeilla kuin aikakauslehtien palstoilla erittäin usein. Ratkaisua ei kuitenkaan tietääkseni ole vielä löytynyt.

Samaan aikaan lapset pystyvät ideoimaan aivan käsittämättömällä tavalla. Pienen neliön muotoiseen hiekkalaatikkoon mahtuu enemmän uusia ideoita ja mielikuvitusta kuin kenelläkään meistä kahdentoista ikävuoden jälkeen. Miksi? Asia on todella monimutkainen, mutta siihen löytyy yksi iso syy:

Lapsia ei kiinnosta.

Lapset eivät välitä siitä kuinka sinä näet heidän maailmansa. He eivät välitä myöskään siitä, ovatko he oikeassa tai väärässä. Heidän maailmansa koostuu erehdyksestä, kokeilusta, oppimisesta, päättelystä vajavaisin tiedoin, ja toistoista. Tämä on lapsen ainoa keino tunnistaa maailma edes suunnilleen sellaisena kuin se ihmisen aistien avulla on mahdollista.

Lapsen mielellä ei ole rajoja.

Kuvitellaan hetkeksi, että sinulla on mahdollisuus oppia uusi taito. Sen oppiminen vaatii joka ilta sata toistoa kahden tunnin aikana. Toistot ovat fyysisesti ja henkisesti erittäin vaativia, toistojen määrän oppimistavoitteen saavuttamiseen on vähintään 3 000 (eli yhteensä 30 päivää), ja jokaisella toistolla on kohtuullinen riski murtaa ruumiinosa tai sairastua aivovammaan. Lopulta palkinnoksi saatat saada oikeuden istua aikuisten kanssa 40 cm korkeammalla kuin normaalisti, katsoessasi televisiota olohuoneessa. (Spoiler: Taito? Sohvalle kiipeäminen.)

Kuinka moni meistä löytäisi motivaation tämän tekemiseen? Ei moni, mutta samaan aikaan lähes jokainen alle vuoden ikäinen lapsi tekee tätä joka ikinen päivä.

Mutta miten tämä liittyy tennikseen?

Afasia. Ikävä ja vaikea sairaus, mutta hyödyllinen esimerkki tässä tapauksessa. Afasiassa, jonka esimerkiksi aivoverenvuoto on aiheuttanut, puheen tuottaminen ja -ymmärtäminen vaikeutuu. Kyseessä on minun keskittymiskyvylleni ja kirjoitustaidoilleni liian monimutkainen juttu, mutta yleisesti yhtenä syynä tietyille oireille pidetään skeemojen hajoamista.

Skeemalla tarkoitetaan ajatusmallia, ajatustaulua tai kontekstia, johon ihminen säilöö suuren joukon samoihin asioihin liittyviä esineitä, termejä ja muita eri abstrakteja asioita. Eli tämän asian rikkoutuessa omalla kohdallasi vajoat tietyssä mielessä lapsen vajavaiseen tilaan. Skeemasi vuotaa kuin taulu, josta värit valuvat lattialle, ja sekoittuvat muiden taulujen väreihin. Kaikki on sotkuista. Ja ainut asia, minkä voit tehdä, on rakentaa skeemasi uudelleen ehyeksi. Mielipiteesi ja puheesi saattaa kuulostaa typerältä, ehkä välillä hauskalta muiden korvissa. Saatat vaikuttaa humalaiselta, tai muuten vain tyhmältä. Olet takaisin ensi askelillasi.

Ideointi.

Jussi. Nyt oikeasti.

Anteeksi, takaisin asiaan. Ajatuksesi ovat siis erittäin idearikkaita. Sinun pitää vain pystyä rikkomaan skeemojasi päästäksesi hyödyntämään niitä.

Mutta miten? Oma ratkaisuni on lapsenomainen peli: Jussin Peli™

Mistä tässä pelissä on sitten oikein kyse?

Jussin peli tuottaa nopeasti ja hauskasti ideoita. Pelin pelaamiseen tarvitaan yli kolme henkilöä joista yhden täytyy toimia tuomarina. Pelissä on yleisesti määrätty aihe (kuten vaikkapa matkailu) ja lisäksi pelaajille syötetään esimerkiksi 30 sekunnin välein uusi sana, jota pelaajat eivät edeltäkäsin tiedä. Pääaiheesta ja kerrotusta sanasta pitää muodostaa jokin tuote- tai liiketoimintaidea. Esimerkiksi viiden pelatun kierroksen jälkeen pelaajat saavat pitchata 30 sekuntia mielestään parasta ideaa. Tuomari arvostelee ja antaa kierroksen voittajalle pisteen.

Pelin ensimmäinen ulkoinen kokeilu oli hauska tilanne.

40 työelämässä jo hyvin viihtyvää matkailualan ammattilaista kansainvälisessä tilaisuudessa toteuttamassa yhdessä ideointeja. Ammattilaisia, joiden lähtöolettamuksena on matkailun valmius ja uusien ideoiden tarvitsemattomuus. Kirsikkana päälle tilaisuudessa käytetty englanti oli suurimmalle osalle osallistujista se heikompi kieli. Lisäksi vain tunti aikaa –  eli ei se kaikista helpoin tehtävä.

Tunnin aikana kuitenkin ideointi tuotti 169 ideaa matkailuun. Tätä tärkeämpää on kuitenkin se, että opetimme innovaation siemenien löytyvän helposti ihan jokaiselta.

Kun osaamme vapautua lasten lailla skeemoistamme, tulee ideoinnista yllättävänkin helppoa. Sietämättömäksi asian tekee vain se, että emme halua astua oman sisäisen vanhempamme ulkopuolelle ja luomme turhia Kiinan muureja luovuudelle.

Miksi siis tehdä ideointi Jussin pelin avulla?

+ Saat paljon ideoita.

Et ennätä ajatella liikaa. Aikaa on niin vähän, ettet voi hylätä ajatustasi tyhmänä. Sinun on vain pakko kirjoittaa ideasi, koska haluat kilpailla, etkä nolostua tyhjän paperin edessä.

+ Idea kehittyy.

Ideaa voi ja on pakko täydentää, koska lähtökohtaisesti se on paska. Mutta paskaa kiillottamalla voi saada ja myös saa yllätyksiä.

+ Ideat yhdistyvät.

Ideoista syntyy julkisia, ihmisillä on usein hauskaa ja syntyy keskustelua, joka monesti ajaa yhdistämään kahden ihmisen ajatukset/ideat yhteen, luoden paremman idean.

+ Huomaat, että olet idearikas.

Jos et aseta ideoitasi koko ajan normaaleihin skeemoihin ja rajoita niitä yhteisön sinuun kohdistamilla odotuksilla, keksit huomattavan paljon ideoita. Tämän ymmärtäminen on nautinnollisimpia hetkiä vähään aikaan, taatusti myös sinun kohdallasi.

+ Kaikki mitä sinun tarvitsee tehdä on osallistua.

Jos haluat kaikki matkailualan ideoinnin tulokset, tai vaikka Jussin Pelin ohjeet, jätä kommentti ja sähköpostiosoitteesi alle.

Emme lähetä sinulle spammia.
Lupaamme.

2 Comments

  1. Hei! Peliä voisi kokeilla meidän työpaikalla, se varmaan toimisi virkistäytymisenä samalla? Saisinko ohjeet siis, kiitos. 🙂

Comments are closed.