Case Teatteri

Arvioitu lukuaika: 4 minuuttia

Haaste: Asiakaskunta vanhenee ja teatterilta loppuu asiakkaat. Nuoret aikuiset pitää saada teatteriin, koska muuten teatteri nykymuodossaan kuolee asiakkaidensa mukana.

Lopputulos: Nuorten aikuisten ehdoilla suunniteltuja konsepteja, joilla voi saada lisää asiakkaita.

Nuorille viihteen käyttöön liittyy usein digitaalinen laite palveluineen. Mekin nuorison edustajina katsomme uusimmat leffat ja seuraamme mielenkiintoisimpia sarjoja Netflixistä ja HBO:lta. Seuraamme vlogeja YouTubesta ja joku saattaa itsekin olla vloggaaja. Spotifysta striimattu musiikki rauhoittaa mieltä kuulokkeiden kautta.

Näitä kaikkia yhdistää niiden saatavuus ajasta ja paikasta riippumatta digitaalisten palveluiden kautta. Yhteys fyysistä läsnäoloa vaativaan esittävään taiteeseen on jäänyt mielissä taka-alalle, eikä esimerkiksi teatteri kuulosta houkuttelevalta treffikohteelta.

Syksyllä 2016 käynnistimme projektin Oulun Teatterin (silloin Kaupunginteatteri) kanssa. Teatteri tarjoaa ihmisten vuorovaikutuksen avulla katsojille uniikkeja tunteita, jotka voi kokea vain niiden tapahtumishetkellä. Teatterin asiakaskanta on vanhentunut digipalveluiden viedessä voiton esittävästä taiteesta. Projektin tavoitteena meillä oli löytää keinoja teatterin katsojien keski-iän alentamiseksi eli toisin sanoen saada enemmän nuoria käymään teatterissa.

Projektitiimi

Meidän projektiin osallistuneet henkilöt saatiin samaan kuvaan.

Arvopohjainen lähestyminen

Halusimme pitää teatterin läheisesti mukana projektissa, joten tapasimme useita kertoja. Aloitimme projektin työpajalla teatterin tiloissa. Tutustuimme toisiimme ja kävimme teatterin arvopohjaa läpi. Arvojen pohjalta toimiminen kuuluu vahvasti meidän periaatteisiin. Tutustuimme samalla tiloihin, ja pääsimme syvälliseen arvokeskusteluun suuren näyttämön laidalla. Tuo hetki muistuu edelleen mieleen suuren näyttämön esityksiä katsoessa. Jos katsoja saa yhtä vahvoja ja positiivisia muistoja käynnistään, on teatteri onnistunut tehtävässään.

Teatteri

Teatteri korostaa ihmisten vuorovaikutusta.

Uusia konsepteja

Evästettynä ja arvopohja mielessä teimme useita eri konsepteja nuoria kiinnostavasta sisällöstä. Toteutimme konseptien osalta koemyyntiä, teimme ensimmäisen suomalaista teatteria koskevan langan Redditiin ja validoimme tulokset. Redditistä saimme lankaan yli sata laadullista kommenttia pääsääntöisesti nuorilta sekä ison kasan kvantitatiivista dataa toteuttamamme kyselyn kautta.

Suunnittelimme näytöksiin liittyen puhuttelevia palvelukokonaisuuksia, jotka tarjoavat nuoria aikuisia kiinnostavia ja ainutlaatuisia elämyksiä. Näytelmän teeman mukaiset rekvisiitat viitoittavat tien Rotuaarilta suoraan näytelmään. Väliajalla ja näytöksen jälkeen hahmot jalkautuvat yleisön pariin. Väliajan tarjoilut myötäilevät teemaa, eikä kaikkiin näytöksiin tarvitse pukeutua pikkutakkiin tai mekkoon.

“Näillä konsepteilla saa varmasti nuorten mielenkiinnon heräämään teatteria kohtaan.” – Eira Hurskainen, toimitusjohtaja, X Heads

Tuottamiimme näytelmäkonsepteihin kuului Game of Thrones -aiheinen näytelmä. Vuotta myöhemmin samalla teemalla on jääpuisto Lapissa saavuttanut valtavan menestyksen. Teatteriin voisi sopia myös oma sarja, jotta näytelmät eivät olisi täysin irrallisia toisistaan. Samalla teatteri saa toistuvia kävijöitä.

Korostimme myös pelimaailmaan liittyvien näytelmien tarjoamista. Valtaosa nuorista pelaa jotain peliä tai jokin peli on ollut merkittävässä asemassa lapsuudessa. Viittaukset pelimaailmaan pitää tehdä laadukkaasti, koska puolittain maaliin osuvat teot vain karkottavat jo ennestään epäilevästi teatteriin suhtautuvat nuoret.

Nostimme myös interaktiivisuutta osaksi hyvin perinteisen teatterin kattausta. Speksin eli musikaalispektaakkelin mahdollisuutta emme sulkeneet pois. Yleisön omstart!-huudoilla näytelmät saavat aivan uuden vivahteen. Paljon suosiota herättäneiden pakopelien ja pelillistämisen hyviä käytäntöjä toivomme näkevämme teattereiden tarjonnassa. Koko teatterirakennus voi olla osa isoa, interaktiivista murhamysteeriä, jonka ratkaisijoita odottaa huikea loppunäytös.

Elämys kartalle

Murhamysteeri ja peli- ja fantasiamaailmat jäävät helposti vaisuiksi, jos niihin ei olennaisesti liity vahvaa tunnekokemusta ja elämystä. Teatterin yksi peruselementeistä on uniikkien tunne-elämysten tarjoaminen.

Isoon rooliin nostimme viestinnän ja markkinoinnin. Satunnaiset Instagram-kuvat eivät tee viestinnästä nuoria tavoittavaa, vaan rinnalle tarvitaan täsmällisiä keinoja juuri oikean kohderyhmän tavoittamiseen. Suuri osa nuorista tietää ensi-iltaan tulevat kansainväliset elokuvat, mutta samaan aikaan heillä ei ole mitään käsitystä paikallisen teatterin tarjonnasta.

Teatterissa on valtava potentiaali, joka odottaa hyödyntämistä. Kilpailua vapaa-ajan kulttuuri- ja viihdetarjonnassa on paljon, mutta omaan juttuun luottamalla, sen selkeyttämisellä ja oikeille asiakkaille kohdentamalla voi pärjätä ja menestyä.