Meditaatio – new age -hömpötyshippeilyä vai todellisuutta?

Arvioitu lukuaika: 3 minuuttia

Meditaatio on ikivanha harjoitus, joka on ollut olemassa jopa kauemmin kuin Homo Sapiens. Hiljentyminen, irtaantuminen, keskittyminen, mindfulness, mindemptiness, joskus jopa flow. Rakkaalla lapsella on monta nimeä riippuen siitä, keneltä kysyy. Papit, shamaanit, uskovaiset ja “ihan tolkun ihmiset” ovat aikojen saatossa harjoittaneet sitä niin rituaaleissa kuin keskellä luontoa. Bisnesihmiset käyvät huviloillaan ja ties missä kettujahdeissa nollaamassa ajatuksiaan kiireen keskellä.

Jätkät kairassa

Jätkien kanssa meditoimassa kairassa.

Polkuni meditaatioon

Oma taipaleeni alkoi viime vuonna. Olen nyt pitkästi yli vuoden päivät harjoittanut säännöllisen epäsäännöllisesti meditointia. Aloitin meditaatiomatkani Headspace-appin avulla. Se tarjoaa kivan ja helposti lähestyttävän tavan harjoitella meditaatiotekniikoita. Kyllä, tämäkin on tekniikkalaji, mutta siitä ei kannata turhaa stressata. Osaat jo useita tekniikoita, et vain vielä välttämättä tiedä sitä.

Viime talven aikana pääsin nauttimaan Jooga-Masan eli Joogastudio Oulun säännöllisistä meditaatiotuokioista Luovan laboratorion tiloissa. Eräällä kerralla pääsin kokemaan melko voimakkaan leijumisen, irtaantumisen tai miksi sitä ikinä kutsuukaan. Se oli todella siistiä, mutta omalla kohdallani toistaiseksi harvinaista herkkua.

Olin syyskuun lopulla Design Thinking -koulutuksessa Kirkkoniemellä, Norjassa. Yksi mieleenpainuvimmista kokemuksista oli meditointi ympyrämuodostelmassa, yhdessä muiden kanssa. Suurin osa osallistujista harjoitti jo muutenkin tätä hömpötystä, mutta muutamille tämä oli se kuuluisa ensimmäinen kerta. Oli muuten aika siistiä!

Milloin meditoin

Saatan meditoida aamulla ennen kuin lähden töihin. Saatan meditoida keskellä päivää toimistolla koneen äärellä tai siirtyä rauhallisempaan paikkaan. Sauna on oiva paikka meditoida, ja epäilen, että suuri osa suomalaisista meditoi joka viikko tietämättään käydessään saunassa. Luonnossa mieli lepää jo lähtökohtaisesti. Joskus lopetan salitreenin meditaatioon. Jotkut meditoivat jo ennen treeniä. Suosittelen kokeilemaan, mikä toimii sinulle parhaiten.

Periaatteeni on, että meditoin silloin kun huvittaa. Pyrin meditoimaan päivittäin, mutta joskus elämä tulee tielle. Kyynel.

Miten se meditaatio tapahtuu

Yleensä ohjeet menevät kutakuinkin näin:

  • Ota mukava, ryhdikäs mutta rento asento tuolilla tai maaten
  • Hengitä syvään ja rauhallisesti
  • Sulje silmät (ei pakollista mutta helpottaa aluksi)
  • Keskity hengitykseen, ja tunne sen liike
  • Avaa silmät

Onneksi olkoon, olet tehnyt ensimmäisen meditaatiosi!

Jos tuntui liian vaikealta tai haluat oppia lisää, käväise vaikka Joogastudio Oulun kundaliinijoogassa.

En huomaa mitää eroa. Miksi meditoisin?

Maailma on täynnä toinen toistaan uskottavampia tutkimuksia meditaation vaikutuksiin liittyen. Syke muuttuu, ajatus luistaa, onnellisuus hiipii mieleen. Ei se välttämättä heti vaikuta ja tuskin vaikuttaakaan. Kuten niin moni muukin asia elämässä niin meditaatiokin toiminee säännöllisesti harjoitettuna. Lihakset kasvavat säännöllisellä treenaamisella, tietotaito karttuu tarkoituksenmukaisella opiskelulla jne.

Jos elämä stressaa tai ajatuksista ei saa oikein mitää selkoa, kokeile tarkkailla tähtitaivasta vaikka 15 minuutin ajan. Omat ongelmat alkavat tuntua aika pieniltä. Meditoinnin vaikutus on välitön.

Työ ei yhtäkkiä tunnukaan puurtamiselta, työkaverit ovatkin välillä ihan kivoja ja heräät aamulla aiempaa mukavammin. En minä näistä takuuseen mene. Kerron vaan kokemuksistani.

Kokeile vaikka itse.

Yksi vastaus artikkeliin “Meditaatio – new age -hömpötyshippeilyä vai todellisuutta?”

  1. Lotvosen Pena sanoo:

    voi kun vielä nuo työkaverit meditoisi nii neki ois kivoja…

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *