Virtuaalitodellisuus – miksei kukaan tee mitään siistiä?

Arvioitu lukuaika: 2 minuuttia

Virtuaalitodellisuus

“Virtuaalitodellisuus voi mullistaa lähitulevaisuudessa sekä viihdeteollisuuden että tapamme tehdä työtä” – ES

“Virtuaalitodellisuus jatkaa siitä, mihin mielikuvitus päättyy” – YIT

Virtuaalitodellisuudella voi tehdä mitä vain. Sinne voi toisintaa reaalimaailman ja tehdä siellä asioita, jotka eivät muuten olisi mahdollisia. Siellä voi tehdä virtuaalimatkan historiallisiin paikkoihin, jotka ovat kadonneet jo kauan aikaa sitten. Sen avulla voi katsoa useimmiten tylsiä 360-videoita. Siellä voi opetella uusia asioita ja kieliä tehokkaammin oikeassa kontekstissa. Sen avulla voi auttaa ihmisiä kuntoutumaan. Sen avulla koulutetaan jo astronauttejakin. Listaa voisi jatkaa loputtomiin.

YIT kirjoittaa, että virtuaalitodellisuus täydentää mielikuvitusta. Onko todella näin? Tähänastiset pelit, sovellukset ja toteutukset ovat pääsääntöisesti kaikkea muuta kuin mielikuvituksen jatketta. Sovellukset ovat vain reaalimaailman toisintaa: työsimulaattori, rakennus- ja tilasuunnitelmien tarkastelu, työkoneen ohjaaminen sisätiloista käsin, pelit koko skaalassaan. BusinessFinland yritti täydentää mielikuvitusta muttei onnistunut sen toteutuksessa edes kohtuullisesti. Muutamia “uusia” juttuja löytyy kuten 3D-maalaaminen.

Varsinainen kysymys kuuluu kuitenkin: miksei kukaan tee mitään oikeasti siistiä? Virtuaalitodellisuudessa voi tehdä mitä vain.

Monia hyviä ideoita varjostaa pelko – pelko pahoinvoinnista. Huvipuistolaitteita käytetään, vaikka monille tulee niistäkin huono olo. Kaikille kaikkea kivaa -periaate ei aina toimi.

Tässä minun viisi senttiä sinulle: tee rohkeasti sellainen VR-sovellus, joka räjäyttää mielen ja joka varmuudella aiheuttaa joillekin suunnatonta pahoinvointia (fyysistä tai henkistä). Ei maailmassa tarvitse kaikkia miellyttää.

Punk repi aikoinaan musiikkimaailman rikki. Miten niin ruma ja karu voi olla niin voimakasta ja vaikuttavaa? Doom avasi first-person shooterien voitokkaan taipaleen. Se oli karu ja ruma mutta niin voimakas ja vaikuttava, että sen tarina jatkuu edelleen ja se toimi esikuvana monille muille sitä seuranneille peleille. Counter-Strike, lukuisat sotapelit sekä kukkahattutätien lempilapsi GTA ovat saaneet suuren yleisön varpailleen ja pelkäämään lasten muuttuvan massamurhaajiksi pelkästään nähdessään pelin.

Onneksi jotkin toimijat työstävät jo ihan lupaavalta vaikuttavia juttuja. TheWaveVR vie psykedeeliset musiikkishowt virtuaalitodellisuuteen. FORM jatkaa Portalin perintöä tarjoamalla puzzle-pelin, joka voi toimia vain virtuaalitodellisuuden antamien mahdollisuuksien ansiosta. Kaikki toivo ei siis ole menetetty. Jään vielä kuitenkin odottamaan tulevia tajunnanräjäyttäviä kokemuksia. Sillä aikaa suosittelen kaikkia kokeilemaan virtuaalitodellisuutta ja sen sekä parhaita että huonoimpia puolia.

Miten virtuaalitodellisuus voisi näkyä juuri sinun maailmassa? Pohditaanko sitä yhdessä ja suunnitellaan ja tehdään sinulle toimiva VR-demo, jonka avulla ideat konkretisoituu?

Editoitu 3.9.2018: lisätty BusinessFinlandin yritys.